Nieuws archief 2014
Classic Rover Rally Team UPDATE : Legend Twente
Twente Legend Rally 2014, een echte “THUISWEDSTRIJD”…. Altijd weer anders, iets meer spanning, vele vrienden en bekenden die komen kijken en natuurlijk wil je dan (extra) presteren…..
Zaterdagmorgen 1 november, stralend weer, was de document controle in Beckum. Daarna konden de stickers geplakt worden en verkennen. De technische controle ging volgens een vast tijdschema, we hadden dus alle tijd om de 4 proeven goed te verkennen.
- Proef 1 (AKZO), Rundkurz, een hele snelle proef, met snelle rechte stukken eindigend in een haaks links of rechts. Ook een klein stukje onverhard, maar dat lag er strak, dus probleemloos, bij! We hadden deze proef in het verleden al eens andersom gereden.
- Proef 2 (Hengelo-Zuid), de Rundkurz op het industrieterrein Hengelo-Zuid. Ook deze was aangepast en goed uitgezet, de 2 hairpinbochten aan beide einden van de Diamantstraat waren minder scherp neergezet, waarschijnlijk mogelijk doordat er extra chicanes geplaatst waren.
- Proef 3 (Bentelo), een hele snelle proef, eerder gereden in het verleden, dus verkennen en direct al veel herkenningspunten.
- Proef 4 (Zeldam), mooie Rundkurz, een oude bekende! Na het verkennen, technische controle bij Garage Schlichter olv Aart Ploeg, zoals altijd doorstaat de Rover dit zonder problemen. De wedstrijddag, zondag 2 november…..
Na een rijdersbespreking om 10.30 uur door wedstrijdleider Jan Harmsen is het wachten tot we om 11.32 uur mogen starten vanaf het Serviceterrein bij de firma Thales. Eindelijk op weg naar de 1e proef….
Proef 1 gaan we meteen vanaf het begin vol los, we zijn sowieso kansloos in de HRC Intercup en gaan gewoon rijden. De 1e proef verloopt prima, een paar mooie bochten, de auto doet het prima en we scoren een 0,0 …. De ideale tijd !
Op proef 2 gaat het ook mooi, de banden houden zich prima, de 2 ltr. moet vol aan de bak en het gaat hard, geen problemen. Ook hier scoren we goed, slechts 0,4 sec van de ideale tijd, we zitten goed in ons ritme! Daarna Service IN, een paar minuten tijd om bij te komen, wat kleine zaken te controleren en klaar te maken voor de volgende 2 proeven.
Proef 3, Bentelo verloopt ook weer super, geen foutjes, mooie snelle bochten en de Rover loopt als een zonnetje…….. tot op circa 500 mtr. van de finish er opeens een hoop geratel onder de motorkap vandaan in combinatie met de geur van olie en een hoop rook. Einde oefening…… de motor loopt langzaam aan vast!
We moeten nog gaan kijken wat de schade is aan de 2 ltr., maar we gaan ervan uit dat deze compleet is afgeschreven en dat we deze winter een nieuwe motor zullen moeten opbouwen…
Jammer maar helaas, het ging zo mooi in onze thuiswedstrijd, maar het blijft een mechanische sport waarbij blijkt dat het soms “erg kan tegenzitten”, voor ons een jaar om snel te vergeten en we kijken vooruit naar het seizoen 2015 waar we met de nieuwe P6 met V8 van start willen gaan….. TO BE CONTINUED !!
Classic Rover Rally Team Update 14.10.2014


Een prachtig evenement, met vooraf matige weersverwachtingen, maar uiteindelijk een prachtige bijna warme rally dag….
We begonnen zaterdagmorgen vroeg met de verkenning van 5 verschillende proeven. WP1 en WP2 waren bekende Rundkurzen en ook de proef Russenweg met de beruchte (!) jump over het spoor hadden we eerder gereden. Één proef, op het Industriegelände van Wolfhagen was compleet nieuw voor ons.
Na het verkennen was er om 11.00 uur een rijdersbespreking en daarna was het wachten, onze starttijd was 13.46 uur…
WP1, de Rundkurz Pommernhagen, ging goed. Het was even wennen, banden niet op temperatuur en een zeer glad wegdek onder de bomen door een combinatie van gevallen bladeren en vocht. Toch nog een eerste ronde was het gevoel er weer en ging het lekker.
WP2, ook een Rundkurz, was ook een oude bekende en liep vanaf het begin lekker. De Rover lekker laten rollen en zorgen dat de snelheid er in blijft, erg belangrijk voor de zware P6 met relatief gezien weinig vermogen. Ook deze proef liep lekker en de auto ging prima.
Op weg naar WP3 roken we een scherpe benzinelucht. We besloten, gezien het strakke tijdsschema, niet te stoppen en eerst naar de start van WP3 te rijden en daar snel te kijken. Daar aangekomen, motorkap open, geen probleem/lekkage te zien. Kofferklep open, ook bij en om de benzinetank geen problemen. Echter, onder de auto liep de benzine er met grote stralen uit.
Waarschijnlijk een gescheurde tank(bodem), iets wat we terplekke niet konden repareren en aangezien er geen service was, betekende dat voor het Classic Rover Rally Team helaas einde wedstrijd!
We hebben door het uitvallen kostbare punten laten liggen en zijn nu kansloos om te Intercup titel in de HRC te prolongeren, helaas, volgend jaar beter!.