Rover Owners Club Holland

Rover geschiedenis

Inleiding

Koningin Victoria was al een Rovereigenaar, net als haar Koninklijke opvolgers. Dit oer-Britse merk behoort met een aantal andere autofabrikanten tot het selecte groepje dat al een eeuw of langer bestaat. Merken als bijvoorbeeld Peugeot, Renault, Cadillac en Ford gingen al voor, dit jaar is het de beurt aan Rover. De fabrikant beleefde vele hoogte- en dieptepunten, stond verschillende malen op de rand van het faillissement, maar bleek toch een overlever te zijn. In ieder geval werden in honderd jaar tijd ruim vijf miljoen Rovers gemaakt, waarvan acte. 

 

 

Starley naaimachine

 

De automobielindustrie is een evolutie van de fietsindustrie, die op haar beurt de wortels heeft in een nog oudere tak: de naaimachinefabricage. Veel merken hebben hierin hun oorsprong; denk bijvoorbeeld aan Hillman, Singer, Ariel, Humber en Opel. Wat Rover betreft, begon dit met een stukje familiegeschiedenis, te beginnen met ene James Starley (1830-1881). Die werd in 1861 samen met Josiah Turner medefirmant in een naaimachinefabriekje, de Coventry Sewing Machine Company. Josiah had een neef, Rowley Turner, die in Parijs woonde en aldaar in aanraking kwam met een nieuwigheid, de vélocipède. Dat was het soort fiets met aan de voorzijde een enorm hoog wiel en aan de achterzijde een kleintje. Rowley kwam daarmee in 1868 op bezoek in Coventry en overtuigde beide firmanten dat dit de toekomst was. De firma werd omgezet in de Coventry Machinist Co Ltd en begon de vélocipèdes in licentie te bouwen. Dat was het begin van een uitermate florerende fietsindustrie in Coventry, waarvan James Starley als de grondlegger wordt beschouwd. James stierf in 1881, kort nadat hij het genoegen had gesmaakt koningin Victoria persoonlijk twee Salvo-tricycles (driewielige fietsen) te mogen afleveren.